Mediacompetenties
Het Project Mediacompetenties werpt een blik in de toekomst. Welke ontwikkelingen staan voor de deur, en wat heeft dat voor invloed op de compententies van medewerkers?
Hoe ziet de nabije toekomst er uit?
Hoe zal de wereld van de media en communicatie zich in de toekomst gaan ontwikkelen? Om daar meer inzicht in te krijgen, heeft TNO in opdracht van het Centrum voor Merk en Communicatie (CMC), het Koninklijke Verbond van Grafische Ondernemingen (KVGO) en het Nederlands Uitgeversverbond (NUV) in het kader van het zgn. Project mediacompetenties onderzoek gedaan naar de ontwikkelingen in de branche en op grond daarvan vier mogelijke toekomstscenario’s beschreven. Dat zijn geen harde toekomstvoorspellingen, maar ruwe schetsen van hoe de buitenwereld eruit kan gaan zien. Aan de hand van deze toekomstscenario’s kan men zich een voorstelling maken van hoe de (media- en communicatie)wereld er in 2015 uit zou kunnen zien.
Onderzoek
In het project Mediacompetenties onderzoeken het Centrum voor Merk en Communicatie (CMC), het Koninklijke Verbond van Grafische Ondernemingen (KVGO) en het Nederlands Uitgeversverbond (NUV) wat de veranderingen in de media- en communicatiesector voor invloed hebben op de benodigde competenties van medewerkers.
Het project bestaat uit drie fases:
A. Onderzoek
B. Ontwikkeling
C. Implementatie
Op dit moment wordt onderdeel A. uitgevoerd.
Het project wordt medegefinancierd door het Stimuleringsfonds voor de Pers. Kenniscentrum GOC voert het onderzoek uit in nauwe samenwerking met onderzoeksinstituut TNO-ICT.
Inmiddels is het rapport Toekomstvisie Media Waardeweb van TNO beschikbaar. Dit levert de bouwstenen om een raamwerk mediacompetentie te kunnen ontwikkelen.
Via de link kunt u een samenvatting van het rapport Mediacompetenties van TNO downloaden.
Voor meer informatie kun u terecht bij Astrid de Rover